|*VeganMoFo*| #18: Sprouty filled & baked taters

– FUER DIE DEUTSCHE UEBERSETZUNG BITTE RUNTERSCROLLEN –

I think that is quite the right dish for this season, due to the fact that potatoes contai a good source of vitamin C, some alfalfa and broccoli sprouts (btw.: sprouts contain a lot more nutrients than vegetables). Moreover, this warm dish is accompanied by a refreshing soya-yoghurt sauce with cucumber that mmight remind you a bit of the just passed warm season. I like baked dishes very much especially when it gets cold outside. The garlic contains an effective anti-catarrhal and natural antibiotic activity, which is of very good advantage in col seasons when everyboy seems to have a cold. I also topped some mixed seeds on the pototoes, which provide the omega 3 and 6 fatty acids. So much to the healthy aspects, lets get ready for the super-healthy and delicious potatoes with soya yoghurt sauce.

For the filled potatoes I took 2 small pre-cooked potatoes (I only had small ones, you can also take a large one), 2tsp soya yoghurt, some yeast flakes and liquid aminos/soya sauce to taste, fresh chives, a bit nutmeg, seeds, rosemary, pepper, oregano, 1T sprouts

I used for the sauce: 120g soya yoghurt, ~40g cucumber, 1 clove of galic, a few sprinkles liquid aminos/soya sauce, oregano, coriander, ground ginger, some yeast flakes, 1/2tsp brown sauce.

Cut the potato(es) into halves and carfully carve them out with a spoon, so that you an fill the potatoes afterwards. Place the “inner life” of the potato into a bowl and mash it together with the sprouts, soya youghurt and chives. Season to your taste with the yeast flakes, liquid aminos and spices. When everything is well mixed put the mixture back into the potatoes, sprinkle with seeds of your choice if you fancy, yeast flakes and additional rosemary and oregano. Place on a baking sheet into the preheated oven at 200°C for about 20 mins. In the meantime prepare the sauce. Cut the garlic and cucumber into small dices, mix with soya yougurt and season to your taste.

I just also like the taste of fresh sprouts and thought it would be nice to garnish some more on the plate…

sprouty_potato

 

Ich denke, das ist genau das richtige für diese Jahreszeit: Kartoffeln sind eine gute Vitamin C-Quelle, dazu noch ein paar Alfalfa- und Broccoli Sprossen (übrigens: Sprossen enthalten im allgemeinen mehr Nährstoffe als das sonstige Gemüse). Außerdem ist es ein warmes Gericht, wobei die erfrischende Sojaghurt-Sauce mit Gurke einen etwas an die geade vergangene warme Jahreszeit erinnern kann. Ich mag Gebackenes besonders gern, wenn es draußen kalt wird. Der Knoblauch hat antibakterielle Eigenschaften, die besonders wirksam im Rachenraum und hilfreich in der kälteren Jahreszeit sind, wo jeder eine erkältet zu sein scheint. Hmm, das sind echt leckere, super gesunder Kartoffeln mit Sojaghurt Sauce. Die Kartoffeln habe ich auch mit einem Samen-Mix bestreut, was wieder die wichtigen Omega 3+6 Fettsäuren liefert. Jetzt aber genug von den Ernährungsaspekten, ran and die mega-gesundern und lekeren Kartoffeln mit Sojaghurt Sauce!

Für die gefüllten Kartoffeln habe ich 2 kleine vorgegarte Kartoffeln (ich hatte nur kleine, natürlih geht auch eine große). 2TL Sojaghurt, ein paar Hefeflocken und etwas Sojasauce, frischen Schnittlauch, eine Prise Muskat, Sämchen, Rosmarin, Pfeffer, Salz, Oregano, 1El Sprossen verwendet.

Um die Soße zu machen, nahm ich 120g Sojagurt, ~40g Gurke, 1 Knoblauchzehe, etwas Sojasauce, Oregano, Koriander, gem. Ingwer, ein paar Hefeflocken, 1/2 TL Brown Sauce.

Die Kartoffel(n) längs halbieren und vorsichtig mit einem Löffel das innere herausholen, so dass man die Katoffeln im danach wieder befüllen kann. Das “Innenleben” der Kartoffeln in einer Schale mit den Sprossen, Sojaghurt und Schnittlauch vermatschen. Nach Geschmack würzen und die Mischung in die Kartoffeln geben. Diese mit Hefeflocken, Rosmarin, Oregano und Sämchen bestreuen und bei 200°C ca. 20 min backen. In der Zwischenzeit die Sauce zubereiten. Das heißt, Knobi und Gurke in kleine Würfel schneiden, mit Sojaghurt vermengen und nach Geschmack würzen.

Ich mag ja auch gerne den Geschmack der frischen Sprossen und dachte, es sieht bestimmt nett aus sie auf dem Teller mitzudekorieren…

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