image Tinkerbells *gluten-free*

– FÜR DIE DEUTSCHE ÜBERSETZUNG BITTE RUNTERSCROLLEN –

So what may Tinkerbells be? Everyone wonders 😀 I just created the name instead of using something like ‘Cauliflower Buffalo Wings’. There are after all people who complain about a vegan version of a usual meat dish, even though the vegan alternative does not necessarily have to be a meat substitute made of tofu or wheat protein. It is also a perfect finger food or side dish for those, who are gluten-intolerant. Even meat-eaters or those, who are usually not as keen on cauliflower love Tinkerbells!

Ingredients:

  • 1 cauliflower head
  • 1 cup of corn flour
  • water
  • a dash of kala namak, if you desire
  • gluten-free breadcrumbs of your choice

So here we go with the first step: Wash the cauliflower and cut into small pieces, keep the single flowers, if possible. Add the corn flour into one bowl and add kala namak as well as water to create a thin, but not runny or too thick batter. It should be pretty much as if you’d have stirred up some egg yolk. It does thicken over the time, be careful to add more water in the process. It is supposed to work as well with rice flour, but according to my experiences it just turns out too runny, for which you end up adding more and more rice flour until you  might at some point achieve the desired consistency. Then you take one piece of cauliflower after another, dip into the corn flour mix and afterwards into a bowl filled with breadcrumbs. Bake in the preheated oven at 200 C for about 20 minutes.

Step 2 follows after the first round of the Tinkerbells-to-be in the oven. Take them out and melt about 6 Tbsp marge (margarine) in a pot on low heat or in the microwave. Add 4 Tbsp of hot sauce, such as sriracha. You can also add BBQ-sauce, if you desire, as well as any other sauce you’d like to use in this step. Feel free to add 2 Tbsp yeast flakes, or use 3 Tbsp balsamic cream instead. In order for the mixture to combine better, so that the fat doesn’t seperate too much, add some lecithin (1tsp should suffice). Now you dip one halfway done Tinkerbell after another in that sauce and place it back on your baking tray. If that sauce is not enough, just make some more. It’s quite quickly done and you get to experiment with other sauces, if you wish. Let the Tinkerbells bake for another 20-25 minutes in the oven.

Leave the Tinkerbells to cool down a bit and serve with some dips like guacamole or hummus our sour cream or just have them as a side dish wherever you’d miss buffalo wings.

 Was koennten Tinkerbells sein? Das fragt sich jeder, bevor er probiert hat und selbst als Fleischesser oder wer, der eigentlich keinen Blumenkohl mag, begeistert davon zieht. Tinkerbells sind ‘Blumenkohl Chicken oder Buffalo Wings’, die sonst eben aus Huehnchen sind. Da sich aber gerne wer beschwert, dass eine vegane Alternative, selbst wenn diese nicht aus Tofu oder Seitan bestehen mag, einen ‘Fleischesser’-Namen traegt, hab ich diese wundervoll blumigen ‘Fluegelchen’ eben Tinkerbells getauft. Das Beste ist, dass sie eben glutenfrei sind, sodass es ein perfektes Fingerfood oder eine grossartige Beilage fuer glutenintolerante ist.
Zutaten:

  • 1 Blumenkohlkopf
  • 1 cup Maismehl
  • etwas Kala Namak, wer mag
  • glutenfreies Paniermehl

Es ist recht einfach, so gehen wir gleich in den ersten Schritt: den Blumenkohl waschen und klein schneiden, dabei gern ein paar Roeschen bei behalten. In einer Schale das Maismehl mit Wasser zu einem dickfluessigen Teig anruehren, als haette man Eigelb verruehrt. Es funktioniert wohl auch mit Reismehl, doch meiner Erfharung nach wird das Gemisch einfach sehr fluessig, sodass man mehr Reismehl nachkippt und es irgendwie nicht so schoen dickfluessig werden will. Hier die einzelnen Blumenkohlstuecken hineintunken, bevor sie im Paniermehl gewaelzt werden und auf einem mit Backpapier ausgelegten Backblech platziert. Im vorgeheizten Often bei 200C ca. 20 Min. backen.

Der zweite Schritt erfolgt nachdem man nach den 20 Min die zukuenftigen Tinkerbells aus dem Ofen genommen hat. 6 EL Marge (Margarine, ich wuerde halbfett empfehlen) in einem Topf bei niedriger Hitze schmelzen oder alternativ in der Mikrowelle. Dann 4 EL scharfe Sosse wie Sriracha oder auch BBQ-Sauce hinzufuegen und miteinander verruehren. Damit sich die Fette besser mit dem uebrigen Zutaten der Sosse vermengen, gerne nen Teeleoffel Lecithin als Emulgator hinzugeben. Hierbei kann man auch jede andere Sosse verwenden, auf die man Lust hat oder auch 2-3 EL Hefeflocken zugeben oder vielleicht 3 EL Balsamicocreme. In dieses Gemisch nur ein Tinkerbell nach dem anderen tunken und wieder auf dem Backblech platzieren. Wenn das Gemisch nicht ausreicht, einfach welches nachmachen und gerne mit anderen Sossen, wie angeregt, experimentieren. Die Tinkerbells weitere 25 Min im Ofen backen.

Die Tinkerbells ein wenig runter kuehlen lassen und mit Dips wie Guacamole, Hummus oder Sour Cream geniessen oder eben mit als Beilage geniessen, wo man sonst Buffalo Wings vermisst 🙂

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One comment

  1. […] You can practically eat it then as it is. When I tried it the first time, I was at first not very sure what to think of this version, but somehow it was interesting with a funny texture and within no time it magically disappeared. Cut it into cubes or if you let the shan tofu cool down in small moulds/ forms you can marinate it with some liquid aminos (coconut aminos are soy-free and gluten-free), maybe some pepper, whatever you feel like and bake it at 200ºC in the oven for about 20mins. Add it to a stir-fry, have it as a salad topping or simply as a snack! Once the shan tofu warms up, the centre gets a little melty, for which adding some nutritional yeast flakes for some gary bites would be an amazing idea. Of course, the small bites will be firm once cooled again. Or add a coating like you’d do with Tinkerbells. […]

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